Kelecsényi Kristóf: Schmahl Henrik
Budapest, Holnap Kiadó, 2020. 223 p.
Raktári jelzet: E020747
Valószínűleg kevéssé közismert a német születésű, és Németországban elhunyt Schmahl Henrik műépítész neve, ellenben alkotásai a mai napig meghatározzák Budapest városképét. Mindenki ismeri az Uránia Nemzeti Filmszínház pazar, aranyozott mór stílusú belsőjét vagy az építése idejében is technikai bravúrnak számító, Luxfer-üvegtetővel felszerelt Párisi-udvar pompás épületét. Schmahl igényes alapanyag-választása, a díszítőművészetben kifejezésre juttatott alapossága maradandó épületekben öltött testet. Kelecsényi Kristóf részletes kutatása levéltári írott és rajzi dokumentumokkal, nyomtatott források segítségével rekonstruálja az építész egyes bérházainak és áruházainak felépítésének körülményeit. A szerző egykorú, és ha kellett, maga készítette fényképekkel tesz kísérletet az életmű teljességre törekvő feltárására. Az egyes házak építéstörténetének bemutatásával pedig megismerhetjük a dualizmus korának számos gazdag és befolyásos építtetőjének (báró Révay, Schossberger, Del Medico) törekvését és igényét, amely által nemcsak Schmahl Henrik karrierjére, hanem a boldog békeidők utolsó harmadának mentalitására is jobb rálátást nyerhetünk.