125 éve, 1896. május 3-án, Budapesten Ferenc József jelenlétében felavatták a földalatti vasutat, a „kisföldalattit”
A Millenniumi Földalatti Vasút Európa és a világ első, villamos-motorkocsis üzemű földalatti vasútja volt. A vonal megnyitásakor a műszaki színvonalat tekintve az egész vasút, benne a járműpark messze megelőzte korát.
- Az építkezés csak 21 hónapig tartott, nem fúrták az alagutat, hanem egyszerűen felbontották a mai Andrássy utat, majd miután végeztek a munkálatokkal, újra burkolták.
- Eredetileg díszes csarnokok jelezték a megállók helyét a felszínen, az állomásokat pedig Zsolnay csempékkel díszítették.
- A vasút 70 éven keresztül bal oldali közlekedésű volt, az oldalváltásra csak az 1970-es felújítás és pályahosszabbítás alatt került sor.
- Az Andrássy út és a Millenniumi Földalatti Vasút 2002 óta a világörökség része.
Szöveg: sopronimedia.hu
Hieronymi Károly (1836–1911) mérnök, statisztikai oktató, bankigazgató, belügyminiszter, kereskedelmi miniszter
110 éve hunyt el Hieronymi Károly (Buda, 1836. október 1. – Budapest, 1911. május 4.) mérnök, statisztikai oktató, bankigazgató, belügyminiszter, kereskedelmi miniszter
Anyák napja
Az anyák napja megünneplésének története az ókori Görögországba nyúlik vissza. Akkoriban tavaszi ünnepségeket tartottak Rheának az istenek anyjának, és vele együtt az édesanyák tiszteletére. Magyarországon 1925-ben a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt tartotta az első ünnepet, a májusi Mária-tisztelet hagyományaival összekapcsolva. 1928-ban már miniszteri rendelet sorolta a hivatalos iskolai ünnepélyek közé. A legelső anyák napi ünnepséget 1925. március 8-án a MÁV gépgyár foglalkoztatójában tartották. A legtöbb országban ez az ünnep májusra, ezen belül annak második vasárnapjára esik, de ettől eltérően Szlovéniában márciusra, Argentínában októberre tűzték ki ezt a napot.