Hírlevél feliratkozás
Vezetéknév *
Keresztnév *
E-mail cím *
A KSH Könyvtár a hírlevélre történő feliratkozáshoz szükséges személyes adatokat az Adatkezelési szabályzat IV. melléklet 5. pontja szerint kezeli. A feliratkozással hozzájárul ezen adatok kezeléséhez.

ReCaptchaError

Sikeres feliratkozás! Köszönjük! Bezár!
Sikertelen feliratkozás, kérjük, próbálja újra vagy vegye fel a kapcsolatot velünk! Bezár!
KSH Könyvtár KSH Könyvtár
  • Online katalógus Feliratkozás hírlevélre Feliratkozás
  • Facebook
  • Instagram
  • Rukkola
  • Segitség Normál nézet
  • Szolgáltatások
    • Kérdezd a könyvtárost
    • Könyvtárközi kölcsönzés
    • Kutatástámogatás
    • Kötészet és sokszorosítás
    • Születésnapi csomag
  • Rólunk
    • A könyvtár története
    • Gyűjteményünk
    • Tevékenységünk
    • Szakmai együttműködési megállapodások
    • Partnereink
    • Munkatársaink
    • Findura Imre-díszoklevéllel kitüntetett kollégáink
    • Galéria
    • Pályázatok
    • Közérdekű adatok
  • Látogatás előtt
    • Elérhetőség
    • Online katalógus
    • Könyvtárhasználat
    • Díjtételek
    • Adatvédelem
    • Közösségi szolgálat
    • Csoportos látogatás
  • Adatbázisok
    • Budapest Etnikai Adatbázisa 1850–1950
    • Digistat – Online statisztikai kiadványok
    • Fényes Elek digitális statisztikai könyvtár
    • Népszámlálási digitális adattár (Néda)
    • A könyvtárban elérhető magyar adatbázisok
    • A könyvtárban elérhető külföldi adatbázisok
  • Kiadványok
    • Saját könyveink
    • Nemzetközi Statisztikai Figyelő
  • Konferenciák
    • Szakkönyvtári seregszemle
  • Blog
    • Hírek
    • Események
    • Hírlevél
    • Könyvtári Hírlap
    • Új könyveink
    • Könyvajánlók
    • Évfordulók
    • Kitekintő
  • Keresés
  • Webshop
    Kosár
    0 db frontendCommonLayout.frontendCommonLayout.cart.product
    Fizetendő:
    0
    Ft
    Tovább
 
KSH Könyvtár
  • Online katalógus
  • Feliratkozás hírlevélre
  • Facebook
  • Instagram
  • Rukkola
Keresés
  • Online katalógus Facebook Instagram Rukkola Webshop
    Kosár
    0 db frontendCommonLayout.frontendCommonLayout.cart.product
    Fizetendő:
    0
    Ft
    Tovább
    Keresés
    frontendCommonLayout.searchBoxNav.close
  • Szolgáltatások
    • Kérdezd a könyvtárost
    • Könyvtárközi kölcsönzés
    • Kutatástámogatás
    • Kötészet és sokszorosítás
    • Születésnapi csomag
  • Rólunk
    • A könyvtár története
    • Gyűjteményünk
    • Tevékenységünk
    • Szakmai együttműködési megállapodások
    • Partnereink
    • Munkatársaink
    • Findura Imre-díszoklevéllel kitüntetett kollégáink
    • Galéria
    • Pályázatok
    • Közérdekű adatok
  • Látogatás előtt
    • Elérhetőség
    • Online katalógus
    • Könyvtárhasználat
    • Díjtételek
    • Adatvédelem
    • Közösségi szolgálat
    • Csoportos látogatás
  • Adatbázisok
    • Budapest Etnikai Adatbázisa 1850–1950
    • Digistat – Online statisztikai kiadványok
    • Fényes Elek digitális statisztikai könyvtár
    • Népszámlálási digitális adattár (Néda)
    • A könyvtárban elérhető magyar adatbázisok
    • A könyvtárban elérhető külföldi adatbázisok
  • Kiadványok
    • Saját könyveink
    • Nemzetközi Statisztikai Figyelő
  • Konferenciák
    • Szakkönyvtári seregszemle
  • Blog
    • Hírek
    • Események
    • Hírlevél
    • Könyvtári Hírlap
    • Új könyveink
    • Könyvajánlók
    • Évfordulók
    • Kitekintő
Miért fontos a kézírás a billentyűzet korában?

Miért fontos a kézírás a billentyűzet korában?

Valóban szükséges-e, hogy a „mai gyerekek” is megtanulják a klasszikus kézírást? Arra hivatkozva, hogy nem alapvető készség, egyre erősödő hangok szólalnak fel a kézírás oktatásának elhagyása mellett.

Több kutatás is elkezdett foglalkozni a kézírás és az agy fejlődésének kapcsolatával, hogy pontosabb képet kapjunk arról, mit tanul egy átlagosan fejlődő agy a betűvetés folyamatából. Egy 2016-ban megjelent cikk arra keresi a választ, hogy miként kapcsolódik az írott és beszélt nyelv a koncentrációs készséghez, illetve az ún. végrehajtó működési készségekhez (amilyen pl. a tervezés). A vizsgálatba a negyedikesektől kilencedikesekig terjedő korosztályt vonták be, a résztvevő gyermekek egy része küzd tanulási nehézséggel, másik része nem.
Virginia Berninger, a Washingtoni Egyetem professzora, a kutatás vezetője kifejtette: „a kézírás, a betűk formálása segít a gyermekeknek az írott nyelvre koncentrálni”. (…) Hozzátette: „az csupán egy mítosz, hogy az íráskészség motoros funkció. Sok motoros funkciót használunk, ami igazán kritikus, az az agynak azon része, ahol a vizualitás és a nyelv összekapcsolódik, ahol a vizuális ingerek betűkké és írott szavakká állnak össze. Az ember lelki szemei előtt látja a betűt, mielőtt papírra veti.” Vizsgálatok kimutatták, hogy ennek az agyi területnek az aktivitása eltérő azoknál a gyerekeknél, akiknek gondot okoz a kézírás.
Dr. Berninger a kutatás összegzéseként kiemelte, a gyermekeknek a korai időszakban bevezető jellegű oktatásra lenne szüksége a nyomtatott betűkből, majd harmadik osztálytól kezdődően két év folyóírás oktatás és gyakorlás, ezt követően pedig szisztematikus gépelés-oktatás.
A billentyűzethasználat, főleg, ha megtanulnak „vakon” gépelni, hasznos az agyféltekék közötti kommunikációért felelős idegek számára, hiszen ebben az esetben a gyermek összehangoltan használja mindkét kezét.
„A javaslatunk az, hogy a gyerekeink hibrid-írók legyenek – emelte ki Berninger –, elsőként nyomtatott betűs kézírást tanuljanak az olvasás miatt – ez segíti a jobb szófelismerést – majd folyóírást a helyesírás és a jobb szövegalkotási készség miatt. Az általános iskola végén jöhet a billentyűzet.”
 
Forrás: The New York Times, 2016. június 20.
 
2016.06.24.
kitekintő, kézírás, oktatás
Előző cikk Következő cikk

Emlékszik még az ózonlyukra? Mi történt az ózonlyukkal, kell még aggódnunk miatta?

2016.06.30.
kitekintő, környezetvédelem

Az ózonlyuk az a terület az Antarktisz felett, ahol a felsőlégkörben az ózon koncentrációja bizonyos szint alá esik. Ez a „lyuk” még mindig megjelenik minden évben, bár már nem kap akkora publicitást, mint az első felfedezésekor.

(Kép: pixabay.com)

Hova juttathat a PhD-fokozat? Általában vissza az iskolába

2016.05.24.
kitekintő, oktatás, tanulás

A Science Magazin 2016. májusi számában megjelent tanulmány megpróbálta kideríteni, hogy a PhD-hallgatók többsége miért próbál posztdoktori helyekre bejutni, hiszen igen csekély a főállású egyetemi státusz, amely tradicionálisan a végső célja lehet ennek a pályának.

 Címkék

digitális technika magyar irodalom 21. század könyv adatbázis 20. század könyvtár statisztika ismeretterjesztés Európa kitekintő sport
Címkék
digitális technika magyar irodalom 21. század könyv adatbázis 20. század könyvtár statisztika ismeretterjesztés Európa kitekintő sport
Nemzeti Kulturális Alap Elfogadóhely KSH KSH Népességtudományi Kutatóintézet ELTE Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ZRT. Nemzeti Audiovizuális Archívum
KSH Könyvtár
1024 Budapest, Keleti Károly utca 5.
 
  • Titkárság
  • Telefon: +36 (1) 345-6105
  • E-mail: konyvtar@ksh.hu
Tájékoztatás
  • Telefon: +36 (1) 345-6036
  • E-mail: tajekoztatas@kshkonyvtar.hu
Kölcsönzés
  • Telefon: +36 (1) 345-6339
  • E-mail: kolcsonzes@kshkonyvtar.hu
 
  • Közérdekű adatok

NYITVATARTÁS
  • Hétfő:9:00–17:00
  • Kedd:9:00–17:00
  • Szerda:12:00–17:00
  • Csütörtök:9:00–17:00
  • Péntek:8:00–16:00
  • Szombat–vasárnap:zárva
 
© 2013–2022 Központi Statisztikai Hivatal Könyvtár
Észrevételeiket kérjük, az it@kshkonyvtar.hu e-mail-címen jelezzék!