Miért fontos a kézírás a billentyűzet korában?
Valóban szükséges-e, hogy a „mai gyerekek” is megtanulják a klasszikus kézírást? Arra hivatkozva, hogy nem alapvető készség, egyre erősödő hangok szólalnak fel a kézírás oktatásának elhagyása mellett.
Több kutatás is elkezdett foglalkozni a kézírás és az agy fejlődésének kapcsolatával, hogy pontosabb képet kapjunk arról, mit tanul egy átlagosan fejlődő agy a betűvetés folyamatából. Egy 2016-ban megjelent cikk arra keresi a választ, hogy miként kapcsolódik az írott és beszélt nyelv a koncentrációs készséghez, illetve az ún. végrehajtó működési készségekhez (amilyen pl. a tervezés). A vizsgálatba a negyedikesektől kilencedikesekig terjedő korosztályt vonták be, a résztvevő gyermekek egy része küzd tanulási nehézséggel, másik része nem.
Virginia Berninger, a Washingtoni Egyetem professzora, a kutatás vezetője kifejtette: „a kézírás, a betűk formálása segít a gyermekeknek az írott nyelvre koncentrálni”. (…) Hozzátette: „az csupán egy mítosz, hogy az íráskészség motoros funkció. Sok motoros funkciót használunk, ami igazán kritikus, az az agynak azon része, ahol a vizualitás és a nyelv összekapcsolódik, ahol a vizuális ingerek betűkké és írott szavakká állnak össze. Az ember lelki szemei előtt látja a betűt, mielőtt papírra veti.” Vizsgálatok kimutatták, hogy ennek az agyi területnek az aktivitása eltérő azoknál a gyerekeknél, akiknek gondot okoz a kézírás.
Dr. Berninger a kutatás összegzéseként kiemelte, a gyermekeknek a korai időszakban bevezető jellegű oktatásra lenne szüksége a nyomtatott betűkből, majd harmadik osztálytól kezdődően két év folyóírás oktatás és gyakorlás, ezt követően pedig szisztematikus gépelés-oktatás.
A billentyűzethasználat, főleg, ha megtanulnak „vakon” gépelni, hasznos az agyféltekék közötti kommunikációért felelős idegek számára, hiszen ebben az esetben a gyermek összehangoltan használja mindkét kezét.
„A javaslatunk az, hogy a gyerekeink hibrid-írók legyenek – emelte ki Berninger –, elsőként nyomtatott betűs kézírást tanuljanak az olvasás miatt – ez segíti a jobb szófelismerést – majd folyóírást a helyesírás és a jobb szövegalkotási készség miatt. Az általános iskola végén jöhet a billentyűzet.”
Emlékszik még az ózonlyukra? Mi történt az ózonlyukkal, kell még aggódnunk miatta?
2016.06.30.
Az ózonlyuk az a terület az Antarktisz felett, ahol a felsőlégkörben az ózon koncentrációja bizonyos szint alá esik. Ez a „lyuk” még mindig megjelenik minden évben, bár már nem kap akkora publicitást, mint az első felfedezésekor.
(Kép: pixabay.com)
Hova juttathat a PhD-fokozat? Általában vissza az iskolába
A Science Magazin 2016. májusi számában megjelent tanulmány megpróbálta kideríteni, hogy a PhD-hallgatók többsége miért próbál posztdoktori helyekre bejutni, hiszen igen csekély a főállású egyetemi státusz, amely tradicionálisan a végső célja lehet ennek a pályának.